تعیین زمان مناسب برای آبیاری درچند مسئله ساده اما مهم خلاصه می­‌شود که با دانستن آن­ها می‌­توان کیفیت و تناژ محصول زراعی را افزایش داد. از این طریق می‌­توان سلامت درختان و محصولات مختلف با و زراعی را برای فصل‌­های برداشت بعدی تضمین نمود و هزینه‌‌­های نگهداری از محصولات را تنها با تعیین زمان دقیق آبیاری در فصل­‌های مختلف سال کاهش داد. زمان مناسب آبیاری ریسک­‌هایی که بیشتر کشاورزان و باغداران برای تولید محصول مرغوب در مراحل کاشت، داشت و برداشت با آن مواجه می‌­شوند را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مدت زمان مناسب برای آبیاری چقدر است؟
تعیین مدت زمان آبیاری بستگی به شرایط آب­ و هوایی و نوع خاک محل کشت دارد. توجه به مدت زمان آبیاری، به خصوص اگر گیاه تازه کاشته شده باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. معمولا طول زمان آبیاری در فصول گرم سال باید بیشتر باشد. چرا که در گرمای شدید گیاه از طریق تبخیر و تعرق مقداری از آب خود را از دست می‌دهد.

در صورت استفاده از سیستم آبیاری بارانی، در شرایطی که نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است، تا زمانی که روان­آب ایجاد نشود آبیاری می‌­تواند ادامه پیدا کند. زمانی که روان­آب ایجاد شد بدان معناست که خاک دیگر توان جذب آب به لایه­‌های زیرین را ندارد. تشکیل روان­آب بستگی به جنس خاک دارد. توجه داشته باشید که در هر شرایط آب­ و هوایی مدت زمان ایجاد روان­آب در زمین متفاوت است.

چگونه متوجه شویم زمین به میزان کافی آب دریافت کرده است؟
در ابتدا لازم به توضیح است که تعیین اینکه زمین چه میزان آب دریافت کرده، بدون استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری کار دشواری است. سعی کنید از یک گیج اندازه­‌گیری رطوبت خاک (تانسیومتر) استفاده نمایید. گیج اندازه‌گیری را در مکانی نصب کنید که بتوانید میزان بارندگی­‌ها و میزان آبی که توسط سیستم آبیاری دریافت می­‌کند را اندازه‌­گیری کنید. با نصب این گیج به راحتی می‌توانید در فصول بارش با توجه به نیاز آبی گیاهان میزان و زمان مناسب آبیاری را تنظیم کنید.

یکی دیگر از راه­‌هایی که می‌­توان برای اندازه‌گیری رطوبت در باغات استفاده کرد این است که یک پیچ­‌گوشتی را داخل خاک فرو کنید. اگر پیچ گوشتی به سختی وارد خاک شد یعنی رطوبت خاک شما کم است و زمین و گیاه نیاز به آبیاری دارد.